tisdag 30 september 2008

Lattemammor och nappflaskor

Läser DN dagligen och i helgen (kommer inte ihåg om det var lördagen eller söndagens tidning) stod det om "oss" lattemammor. Jag tycker att jag passar in i den kategorin rätt bra. Det jag gillade med artikeln var att det som poängterades var att mammor idag tar sig större friheter, vågar gå ut och fika eller unnar sig själv att släppa kraven hemma på städning mm och gå ut och fika med vänninorna när man är barnedig. Bra! En kvinna uttalade sig (tror hon var psykolog) och sade att mammorna idag minsann är värd sina lattes även det bra! Jag har nog haft en bra mammaledighet tror jag haft många att umgås med... läste om en mamma i artiklen som endast hade sin föräldragrupp från BVC att umgås med, tycker lite synd om henne. Det är otroligt viktigt att få komma iväg och träffa andra mammor/barn eller bara vänner när man är hemma hela dagarna. Dagarna går fortare, man blir gladare och både barn och mor får stimulans i vardagen.

En annan artikel jag läste i helgen och som det även stod om i dagens tidning är disksussionen om farlig plast i nappflaskor. Hmm... jag har en NUK flaska hemma samt en Dr Browns vilka båda är farliga enligt testen i tidningen. Jaha då blir det till att skaffa en i glas då. För att vara på den säkra sidan.. det som stör mig dock är att de som säljer nappflaskorna alltså varuhus/affärer inte väljer att ta bort alla farliga flaskor utan fortsätter sälja dem! Varför kan de inte hjälpa oss oroliga föräldrar? Har vi inte tillräckligt mycket att oroa och fundera över i vår vardag med småbarn?

Ibland undrar man...

Inga kommentarer: