fredag 9 maj 2008

Spädbarn och sol


Idag satt vi och åt glass på ett glasskafé,( Jag åt mjölkfri sorbet med flädersmak).Iallafall, är jag så otroligt rädd för att sessan ska bränna sig i solen. Därför har jag alltid solhatt/mössa, långärmad t-shirt, byxor samt en filt över vagnen, jag har även börjat med myggnät för att skydda från insekter vet ju inte om hon är känslig mot bett också. Vad jag tyckte var lite upprörande var att bordet bredvid oss satt en bebis i sessans ålder, utan mmössa med varma kläder typ tjocktröja och byxor han satt i sin mammas knä mitt i solen! han måste blivit bärnd. man får ju mycket info om hur farlig solen är på BVC och man vet ju att om man bränner barnen kan de senare få hudproblem. Jag var nära att säga till mamman men feg och svensk som jag är så kände jag att det inte låg på mitt bord tyvärr, för övrigt hade hon redan ett barn så jag tänkte att hon borde ju veta och har mer erfarenhet än jag har,jag har ju bara varit mamma i 3 1/2 månad.

Fakta
Barns hud är ömtåligare än vuxnas, bland annat för att den är tunnare och för att pigmentbildningen inte är färdigutvecklad för att skydda mot solens UV-strålar. Huden måste skyddas så att den inte blir röd eller bränd. Upprepade brännskador av solen i barnaåren kan göra att hudsjukdomar som hudcancer utvecklas i vuxen ålder.

lämna gärna kommentar vad du hade gjort om du varit i min situation!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker också att det verkar läskigt att låta dem sitta sådär i direkt solljus.. Huden är ju mycket tunnare på spädisar ju!

Men jag hade inte heller vågat säga till ;-)